Bauhaus er det korte navnet for Staatliches Bauhaus (tysk for «statlig byggehus»). Stilepoken er opphavet til det vi idag kaller funkis, modern archtecture og modernisme.
Bauhaus var en tysk høyskole for formgivning og anvendt arkitektur grunnlagt av Walter Gropius. Skolen
eksisterte fra 1919
til den ble stengt av nazistene
i 1933. Bauhaus var basert på
et tett samarbeid mellom ingeniører, arkitekter og bildende kunstnere
(hvoriblant Paul Klee
og Vasilij
Kandinskij), foruten representanter for andre kunstarter, for derved
å utvikle et dypere kjennskap til de kunstneriske uttrykksmidler. Skolen var et
eksperiment, typisk for tidens trang til ny orientering.
Flere av dens
lærere, bl.a. Gropius selv, arbeidet videre etter de samme ideer i USA.
Historie
Skolen ble
grunnlagt av Walter Gropius
i Weimar i 1919 ved å slå sammen Großherzoglich
Sächsische Kunstgewerbeschule Weimar (norsk: Weimar storhertuglige saksiske
kunsthåndverkskole) stiftet av Henry van de Velde i i
1907 med Kunstschule in Weimar (norsk: Weimar kunstskole). Bauhaus
flyttet i 1925 til Dessau, og i 1932 til Berlin.
Walter
Gropius var skolens rektor fram til 1928,
Hannes Meyer fra 1928 til
1930 og Ludwig Mies van
der Rohe fra 1930 til 1933. Bauhaus ble oppløst 19. juli 1933 og en
rekke av arkitektene emigrerte til andre land.
Grunnleggende
ideer
I likhet med
den tidligere engelske Arts and Crafts-bevegelsen
(1870 - 1880-årene) la man vekt på det håndverksmessige. Elever
ble tatt opp som lærlinger
og gikk gradene til svenn
(tysk:gesell, engelsk: journeyman) og videre til mestere. Gropius mente
at kunst ikke var noe som kunne læres - dette i motsetning til håndverket. Hver
avdeling ble fra starten ledet av både en kunstmester og en håndverksmester.
Lærlingene skulle gå gjennom basis i alle grener. Etterhvert som de første
elevene ble ferdige, mistet man noe av dette fokuset, siden det var vanskelig å
se hva bokbinding hadde med pottemakeri å gjøre.
Noen særlig
utmerkede kunstnere fikk virke som lærere (kunstmestere). De underviste da i
teknikker de hadde utviklet særlig dyktighet i. En lærer som ble innbudt i 1920
og tiltrådte i 1921 var Paul Klee,
som var form-mester i bokbinding/-utforming inntil avdelingen ble lagt ned i
1922. Han foreleste over egne bilder, inntil han laget en forelesningsserie om
visuell form, bygget på tanker av Johannes Itten. Etterhvert
ble det også til at han underviste i «videregående maleri» sammen med Vasilij Kandinskij.
Grunntanken
var å skape kunstnerisk pregede omgivelser for folk flest, fra de minste
detaljer innen brukskunst
til selve det ytre miljø. For å oppnå dette var det nødvendig at håndverket
tilpasset seg industrien med henblikk på masseproduksjon. Tanken om
sammenfattende kunst stammet også fra art nouveau, art deco og jugendstilen hvor flere
kunstarter ble kombinert.
Verdensarven
UNESCO oppførte i 1996 en gruppe på fem
bauhaussteder i Dessau
og Weimar i Thüringen på listen over
verdens kulturarv.
Hovedbygningen til Bauhaus-Universität Weimar og van de Velde-bygningen samme
sted har historisk verdi som åsted for etableringen av Bauhausskolen.
Bygningene er tegnet av Henry van de Velde i jugendstil. De tre øvrige
bygningskomplekser, Haus am Horn,
skolebygningen i Dessau og bygningene for skolens lærere (mestere), de såkalte
mesterhusene (Meisterhäuser) er tegnet i den nye stil.
Mer om Bauhaus:
Haus an Horn 1923 – Georg Muche |
Meisterhäuser 1925 – Walter Grupius |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar