torsdag 5. september 2013

Bonytt fra krigens dager

Jeg har lenge vært på jakt etter eldre utgaver av Bonytt. Årganger fra 1960-tallet, var jeg heldig å få låne av moren til min venninne. Gleden var derfor stor da det dukket opp utgaver fra 1941-46 hjemme hos mine foreldre. De rydder opp på gården siden min søster har tatt over og de selv har bygd nytt hus. Og der innerst på et kott i sidebygningens andre etasje dukket det opp en bunke Bonytt fra krigens dager. Hurra! Og takk til farmor som samlet på så mange fine ting :-) 
Og se så mange fin forsider! Noen følger en stil, mens mange har sitt eget, unike uttrykk. De skiller seg klart fra dagens Bonytt-forsider som idag er veldig uniformerte og malbaserte. Det gjelder forrøvrig innholdet også. På den tiden var Bonytt et fagblad for kunsthåndverk, arkitektur, interiør og for det vi i dag kaller design.
Bladene skal bli morsom lesing fremover og de kommer kanskje til å bli kilder til min ma-oppgave. Nå mangler jeg bare å få tak i utgaver av Bonytt fra 1950-tallet. Men; Hurra! igjen :-)

2 kommentarer:

  1. For en skatt!! Veldig morsomt å finne! Jeg ble så nysgjerrig, hva skriver du oppgave om?

    SvarSlett
  2. Jeg skal skrive en oppgave om norske designmøbler i perioden 1950-60-tallet. Og da er Boytt en av de få kildene som finnes :-)

    SvarSlett