søndag 3. februar 2013

Kunstutstilling

Bildet heter "Bakgård". "I husene finnes hemmeligheter, noen av dem er mine. Noen av dem vet jeg ikke engang om." Per Cristinius Tollefsen.









I dag har vi vært på vernissage i Sandefjord Kunstforening på åpningen av separatutstilling med Per Tollefsen. Flott utstilling med masse fine bilder som varer frem til 3. mars. 
Jeg liker stemningen i bildene. Husene minner meg om farmor og farfar. Jeg var masse på besøk hos dem som liten jente i deres hvite trehus på Framnes i Sandefjord. I Huvikveien 2 var det stikkelbærbusker i hagen, sol i bakgården og flott utsikt inn mot byen, brygga og Thor Dahl-bygget. 
Huset til farmor er det samme som Per maler i mange av sine bilder. De kritthvite veggene som solen lager skinnende med skråtak og kvist. Den hvite solveggen. Farmor som satt og solte seg mellom husvask, gjærbakst og tøyvask i den kalde, rå vaskekjelleren med vaskebrett og rulle. Der satt hun i varmen og nøt solstrålene med ruller i håret under skautet i blomstrete armforkle og tygde Toy
Et slikt bilde på veggen ønsker jeg meg som gir slike gode assosiasjoner og minner!

Mer om Per Tollefens kunst her.

1 kommentar:

  1. Så fint!! Dette bildet kunne jeg også hatt! Er dessverre lite kunst på veggene her i huset, alltid noe annet å bruke pengene på......Men kanskje en gang:-)
    Fin ny uke til deg!
    Siri

    SvarSlett