søndag 8. februar 2015

Mine favorittfrøbrød


En ting jeg husker fra min barndom er lukten av mine bestemødres bakst og spesielt farmors loff. En fantastisk deilig lukt som lå rundt hele farmorhjemmet!
Jeg var liten, men duften av nybakt gjærbakst kommer jeg aldri til å glemme. Slike minner vil jeg gi videre til mine barn og dette itillegg til at jeg simpelhen elsker nybakt brød, gjør at jeg setter av tid til brødbaking sånn ca annenhver helg.
Mitt favoritt brød for tiden er en oppskrift fra Sverre Sæters bok "bakeboka" som jeg fikk til jul av sambo (lur han). Brød koster fra ca 30,- i butikken og tar du deg tid til dette innimellom får du et billig brød som smaker fantastisk godt og mye bedre enn de kjøpte. Oppskriften gir to små brød (eller et stort). Jeg pleier fryse det en slik at jeg har ferskt brød utover i uka :-)

4 ss solsikkefrø
4 ss linfrø
4 ss valmuefrø
450 gr hvetemel 
1 ts gjær
3,5 dl vann
1 st salt

Hev i ca 2 timer. Deigen skal være litt klissete for å få et luftig resultat. Sett stekovnen på 240 gr og sett ned til 220 gr når brødene settes inn.
Rull emnene i en blanding av solsikkefrø, linfrø og valmuefrø. Legg emnene i smurte former - jeg bruker solsikkeolje. La heve i minimun en halv time. Stek på midterste rille i 35 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar